tisdag 29 maj 2012

Mammor

Idag var jag med Ayuri och Lilly på deras mammagrupp. Det stod all det skulle vara föräldragrupp men det var mammagrupp. Jag var den ende pappan där.
Såhär är det väl inte i Sverige tänkte jag. I Japan hade jag inte blivit förvånad om jag hade fått spela exotiskt inslag på föräldraträffarna

Det var intressant att få inblick i de svenska mammornas värld och lyssna på deras tankar om graviditet och föräldraskap.

Jag försöker jämföra med de japanska nyblivna mammor jag träffat. Ofta bor de tillsammans med sina föräldrar de första två månaderna innan de ens kommer hem. Mormor vakar över sin dotter och sitt barnbarn. De går tillsammans till barnavårdcentralen, mammagruppen och på läkarbesök. De lagar mat, promenerar och ger råd.

Jag tittar sedan på Ayuri och jag får den där blandningen utav klump i magen och oerhörd beundran. Ayuri flyttar utomlands mitt i graviditeten, på andra sidan jordklotet ifrån sin mamma.

Sedan tittar jag på Lilly som är frisk och ler även ibland. Då tänker jag att det är detta som är värt allting. Ett friskt litet barn som ler ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar