Toyotafolket talar om att moderniseringen av Avensis är ett av de största ansiktslyften i märkets historia. Inte bara designen har moderniserats, under skalet har ingenjörerna finslipat många detaljer.
Viktigast är kanske att dieselmotorn i tvålitersutförandet numera klassas som miljöbil och därmed blir befriad från fordonsskatt under fem år. Det förbättrar kalkylen en smula men fortfarande är det svårt att se hur privatpersoner ska lyckas köra in de 25 600 kr extra som dieseln kostar.
När det gäller körupplevelsen är saken en annan. Trots på papperet helt jämförbara prestanda, är Avensis betydligt trevligare att köra i dieselutförande. Dieselmotorn drar kraftfullt från låga varv och är väldigt förlåtande till vilken växel föraren valt.
Chassit har styvats upp och den elektriska servostyrningen byggts om för bättre känsla och mer underhållande köregenskaper. Fortfarande är dock Avensis främst en glidare. Redan tidigare tillhörde modellen de bekvämaste i klassen men förbättrad ljudisolering ska nu göra långfärdskomforten ännu bättre.
Även på utrustningssisdan har det moderniserats och till de mest exklusiva utrustningsalternativen går det nu att få ett aktivt krockskyddssystem med autobroms.
Skickat från min iPad
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar