onsdag 6 juni 2012

Nationaldagsfirande

Jag har en japansk kalender pa jobbet dar naturligtvis inte svenska nationaldagen star med som helgdag sa det blev en overraskning med ledig dag.

Vi begav oss till Fredrikdalsparken dar Eva Rydberg och Nils Poppe under flera ar huserat.

Parken ligger ca femton minuter till fots ifran lagenheten. Fran Bomgranden gar man mot Olympia, svanger vanster vid Rio-Kalles staty och fortsatter rakt fram tills man ser en liten miniatyrstad pa hoger sida. I miniatyrstaden kan barn ova trafikregler.

Det fanns en sadan miniatyrstad med vagskyltar aven i Japan men dar hade man tillochmed pensionarer som tillrattavisade trafikforseelser.

Finbyxorna pa dagen till ara

Lilly alskar hastar!

Lunch pa Tatercafeet

Vi tog en latt lunch pa Teatercafeet. Jag bstallde in ett smorrebrod men sill och agg, samt en rakmacka. Personalen bestod utav flicksnartor och en hetsig man med spretigt har och tydliga adror pa halsen. Det marktes att det ar i borjan utav sasongen och rutiner satt inte perfekt precis. Men, mycket goda smargasar hade dom forberett och kaffet, det var fantastiskt. Zoegas naturligtvis.

Ayuri tyckte smorrebrodet smakade for mycket fisk, medan jag tyckte den var helt perfekt. Det ar markligt, i Japan var det alltid jag som klagade pa mat som smakade for mycket fisk. Vi har olika syn pa vad som smakar fisk, jag och frugan.

Folk i massor

Man hade fritt intrade till nationaldagsfirandet vilket bidrog till en enorm folkmassa.
Nagonting jag tyckte var fantastiskt var alla mangkulturella bidrag. Ett tjugotal olika lander salde lokala specialiteter och berattade om sitt land, spelade musik och pratade med besokarna.
Valdigt trevligt och det visar hur Sverige ser ut idag.

Per i Viken
Sa heter leverantoren utav stans basta korv. Hans personal serverade korv sa det stod harliga till uppe till hoger i bild. Per i Vikens korv ses som kvalitetsprodutk i Helsingborg och jag har redan sett det vid flertal tillfallen. Dock var personalen inte medvetna om att man inte skall servera spruckna korvar sa allt gott rinner ut. Det kankske kommer langre fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar