lördag 10 mars 2012

Hasselback

Tillbaka i Sverige med tillgång till ugn kan jag ge mig hän till diverse kulinariska tillbakablickar till barndommens Töllsjö.

Ugn hade vi senast när vi bodde i Milano, men när den användes var vi tvugna att stänga av all annan elektrisk utrustning i lägenheten annars gick proppen.

Men det var då och nu är nu.

I kväll firar vi lördag och då var det om jag minns rätt ganska ofta kinagryta eller gratäng som serverades på Ekeklintsvägen under nittiotalet. Hasselbackspotatisen var även vanligt förekommande helgen då det i regel fanns mer tid för den lite tidskrävande....tids och precisionskrävande skall jag säga....föreberedelsen utav hasselbackspotatisen.
Det är intressant att notera denna potatis finess i vårat annars ganska rustika svenska Kök.

Till den stekte jag fläskkotletter i smör, vitlök och ingefära. Med ingefäran kände jag att vi bröt nya gränser...... Nej det kände jag inte men faktum är att ingefära och fläskkotletter bjuder upp till en mycket trevlig dans på smaklökarna.

I slutskedet utav matlagningen.....som skedde till ljudet utav en dokumentär om Susanne Osten....fräste jag ett gäng purjolöksringar som var ett lyckat drag med en krispig mild löksmak att ackompagnera denna klassiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar